Analysemodeller

ROMAN ANALYSE:


Romanen ligner på mange måder novellen, bare i længere udgave. Derfor minder analysemodellen om novellen om romanen.

1. Først skal finde titlen på romanen, og evt. En undertitel hvis der er sådan en. Derefter skal du finde gode informationer om forfatteren der har skrevet romanen, helst nogle oplysninger man kan bruge. Evt. Også hvor du har fundet romanen, hvordan du har hørt om den.

2. Nu skal du finde ud af hvornår romanen er lavet, altså hvilken tid også, og også første gang blev udgivet i forskellige formater, og evt. hvilke der findes.

3. Du skal komme ind på hvilken genre romanen er! Også hvor mange, måske er det en blanding eller er det kun en hovedgenre.

4. Du skal give et resume, med intro, begyndelsen, præsentation af person, persongalleri, og personkarakteristiks hvem er gode og onde i historien hvem udretter store en mindre ting der betyder noget osv. Spændings kurven skal op, man skal vide hvad sker, konflikter sker, konflikter bliver løst og hvordan? En afslutning, som ud toner resumeet på novellen, og til sidst en morale til historien.

5. Find ud af hvilken fortæller det er, er det første eller en tredjeperson fortæller? I hvilken tid er den fortalt, nutid datid? Hvilken virkning har det på historien? Er fortælleren troværdig eller er du uenig i nogle ting?

6. Stilleje, altså sprog udtaler de i historien hinanden som, ham der manden, lavt, manden, mellem, eller herren som er i et højere stileje og et finere sprog.

7. Tid, sted og miljø, hvilket årstal er romanen, og også sæson. Hvor foregår romanen henne? Hvor i et land, i en by, landet, rent geografisk? Hvordan er miljøet, i samfundet i romanen, lydene, sproget, kultur, boliger, økonomi, natur, materialer, mennesker osv.

8. Persongalleri og personkarakteristiks. Hvem er med i historien? Hovedroller og biroller? Hvad er deres relationer til hinanden?

9. Tema, under og hovedtemaer, hvilke og er der kun et specielt.
Bruger forfatteren nogle specielle virkemidler der virker godt på historien? Nogle sammenligninger, metafore, ironi, underdrivelse, overdrivelse, symboler og noget sjæleligt? Nogle er af disse ting?

10. De problemer der forekommer i romanen hvordan bliver de behandlet, er det personerne der er problemet, eller hvad er der er problemet? Bliver de løst? Og af hvem, hvordan vil det se ud i fremtiden? Tænk over hovedpersonernes valg i romanen, en god idé at tage nogle ud og analysere dem. Var valget godt? Hvorfor tror du at valget udfolder som det gør i historien?

11. Hvordan er kommunikationen mellem forfatteren og dig? Har han ramt den målgruppe han ville ramme, ramte han dig?  Hvilke følelser har han i romanen? Er der nogle forfatteren holder med i historien, hans ynglings, nogle han måske afspejler sig selv med?

12. Budskabet, moralen i historien? Fortolkning, hvad kan du lære af budskabet, tror du alle tænker det samme som dig?

13. Er titel god til teksten, passer det sammen, er den for afslørende, eller gør den historien spændene?

14. Perspektiver, sammenlign med andre romaner evt. Sammenlign med nutiden, noget tilfælles eller anderledes?

15. Til sidst skal du finde ud af hvordan romanen er som helhed, hvad har noget frem til ved at læse den? Hvad kan du konkludere af din analyse? Hvad er din egen mening om romanen? 


KORTFILM ANALYSE:



1. Se filmen – find derefter ud af hvilken genre det er.



2. Se på filmen – hvor lang er spilletiden, handlings tiden(Hvor lang tid filmen varer over, fx en dag)

3. Personer – hvem er hovedrolle(r), biroller, instruktør osv.

4. Filmens gang – hvilke forhindringer er der for hovedpersonen? Har han/hun et mål? Hvis ja, beskriv!

5. Slutningen – hvad slutter filmen med? Hvad var pointen i filmen?

6. Filmens tema – hvad er filmens tema og hvordan hænger handlingen og titlen sammen med temaet?

7. Vurder – hvad synes du om filmen?

8. Kommentér – skriv en kort kommentar om hvad du synes var det vigtige i filmen efter din mening

9. Husk – har du set andre film som denne?

10. Målgruppe – hvem kunne efter din mening have glæde af at se filmen?

DIGT ANALYSE:

1. Læs digtet – Find ud af hvor mange personer der er i, og hvad tid og hvilket sted det forgår.

2. I digte er der ofte et ’jeg’ der skriver om at have set, oplevet eller følt/føler noget. Find ud af hvad vedkommende gør ved sit eventuelle problem. Hvis det er kærlighedssorger, opsøger han/hun sin kærlighed eller gemmer han/hun sig?

3. Udvikling i digtet – fra forår til efterår, fra mislykkedes til lykkedes eller omvendt, fra ude til ind, osv. Find ud af hvad der sker i digtet!

4. Læs digtet igen – er der noget der gentages? Hvis ja, forklar hvad det er, hvorfor du tror det gentages og hvad effekt det har.

5. Læs digtet igen – se nu efter metaforer, sammenligninger og symboler. Hvis du finder nogen, forklar så hvad de betyder.

6. Fortolkning – Handler digtet om noget ’større’ end det ellers giver udtryk for? Et eksempel kunne være om en flok mus der lider under hungersnød og umiddelbart er det jo lige meget at mus lider under hungersnød, men i virkeligheden kan det handler om mennesker. Det er det du nu skal gå ind og fortolke.

7. Husk hvad du læste – kunne du lide det? Forklar hvad du eventuelt kunne/ ikke kunne lide.

8. Find ud af hvilken tidsperiode det kommer fra. Det står måske i den digte samling du har læst digtet i eller du kan gøre brug af diverse søgemaskiner: Google!

REKLAME ANALYSE:

1. Reklamerne dropper ind igennem brevsprækken - Hvad er det første du ser? Hvad er iøjefaldende?

2. Se på siderne i reklameavisen – hvor meget tekst er der, hvor meget fylder det, og hvilken tekst er sat mest i fokus?
Får teksten dig til at læse en bestemt retning, eventuelt mod produktet der reklameres for?
Oplyser den eventuelle tekst nok i forhold til hvad du havde forventet at få af vide?

3. Billederne – Hvad ser du på hvert enkelt? Beskriv.

4. Målgruppen – Hvem er reklamen henvendt til, familiefædre, teenagere eller karrierekvinder? Hvad prøver den at få os til, fx købe en ny mobil eller bare skifte selskab eller abonnement?

5. Vurdering – Er reklamen god? Får den dig overbevist medhensyn til tilbud/pris og kvalitet?

NOVELLE ANALYSE:

Det er vigtigt at du først starter med at nævne kort at dette er en novelle, hvilken forfatter der har skrevet den, og årstallet for dets udgivelse.
Derefter når du til punkt et.

1. Når du har læst novellen skal du give et handlingsreferat, og finde ud af hvordan det passer til novellens titel.

2. Hvordan er novellen opbygget? Hvordan bliver du som læser ført ind og ud af novellen, hvordan er dets afrunding og start? Hvilke virkninger har det, og er der evt. Nogle handlinger der står over for hinanden?

3. Hvilken person er fortælleren? Jeg person, 3 person? Hvilke virkninger har det på læseren?

4. Lav personbeskrivelse af personerne i historien: alder, udseende, væremåde, tanker, opførsel, interesser måske hvad hun/han laver i sin fritid, sprog. Med de vigtigste af personerne altså hovedpersonerne er det en god idé at beskrive forholdet imellem dem.

5. Nu er det blevet tid til at beskrive miljøet og tiden. Hvilke indflydelser har disse to ting på personerne i novellen? Hvor sker det meste af handlingen henne, hvor lang tid foregår novellen over(dage, uger, timer?) Er der flash backs som gør tiden længere?

6. Hvilket sprog taler de i historien? Slang sprog, pænt og fint, gammeldags, arbejdersprog, ghettosprog, hverdagssprog, billedsprog, en masse gentagelser? Af det sprog de taler, hvilken effekt skaber det på novellen?

7. Hvilket tema? Evt. flere temaer, og hovedtemaer har novellen? Kærlighed, venskab, had, kriminalitet, livet, utroskab osv. Interesser hovedtemaet dig som person, og hvordan passer det tema ind i den dag vi har i dag?

8. Hvad er budskabet, hvad vil forfatteren med novellen?  Belyse et emne, provokere os, fjerne nogle af de mange fordomme vi mennesker har? Overraske os på høj plan, give os til at tænke på livet, give os nogen vi kan se os selv i øjnene med. Hvilke personer er novellen til? Og kunne den godt have fundet sted for 10 år eller 20 siden eller frem, eller er det for moderne eller gammeldags?

9. Til sidst skal du perspektivere. Med andre, med emnet, din mening, en sammenligning med i dag, prøver og trække det ud på det vi har i samfundet i dag, noget andet du har læst, samling med det. 

TEGNESERIE ANALYSE:


De mest normale tegneserier er op til 10 sider, og hvis er det en meget kompliceret proces at gennemgå. Denne her model jeg har lavet, er lavet til den til højst 10 sider, som nok også ville være den mest normale at få til eksamen.

1. Find ud at hvilken genre det er, er det blot et billede eller en hel tegneserie? Er det noget humoristisk i den, noget hverdagsliv, noget man gør, superhelte, overnaturlige ting, noget politisk, eller provokerende, også hvilket slags billede det er, en tegning eller tegneserie, et redigeret billede, landskabsbillede, graffiti billede, noget fra medie verdenen, arkitektur evt. Hvilken stilart er det? Manga, Manwha, Fabel, underground, Hentai?

2. Hvad er titel på tegneserien, og hvordan passer den til?
Hvem er forfatteren på digtet, hvordan er hans hverdags liv, hvad laver han normalt, hvem er forlag, KUNSTNER, osv.

3. Hvor kan man finde tegneserien? På en hjemmeside, i en serie, magasin, avis, ugeblad, dagblad.

4. Hvilken tid er tegneserien fra og passer den sammen med den tid?
Hvilke tegneredskaber kan man se at kunstneren har gjort godt af, graffiti, maling, pensler, blyant, kridt, olie, kul, tusch, viskelæder, tablet, marker osv. Også billede teknikken, er det beskåret, et fotografi, maleri, tegning, akvarel osv.

5. Kompositionen, hvordan er det placeret i forhold til hinanden, midt, baggrund, foran, bagved sov, perspektiver, nær Close up, panorama, osv. Rammer, bølger. I siden, i  det gyldne snit? Er der nogle bevægelser eller linjer i billedet der dominerende for sammenhængen? Linjer, lodrette vandrette, synsvinkel med linjer osv. Kan man se tegneserien i flere dimensioner, fra lys skygge farver, overlapninger osv.

6. Hvilke farver bruges der i tegneserien? Lyse glade farver, mørke, kolde, varme,  harmoniske farver?  Lyset i billedet, naturligt, placering, mængde hårdt eller blødt lys, skyggernes virkning.

7. Miljøet i billedet, samfundet, kultur, bolig huse, lyde, lugte, natur, mennesker, historisk tid og år, dato og sådan noget. Ord og ordklasser, mange tillægsord, udsagnsord, slang sprog, ghetto sprog, gammel dags, rigs dansk osv.

8. Nu er det tid til at lave et persongalleri, hvilke personer er med, biroller hovedroller beskriv dem osv. Hvilke betydninger de har for forløbet, virkemidler, sort hvid skygger, mystiske gemte personer osv.

9. Er der problemer eller konflikter i tegneserien, bliver det løst, hvilke slags problemer er det, hvordan løses de, hvordan ser det ud i fremtiden, hvilke valg tager personerne i historien, du kan udplukke nogle personer og analysere dem. Hvordan påvirker de enten gode eller dårlige valg de medvirkende i historien. Giv bud på at valget udfolder sig som det gør.

10. Nu skal du fortolke og finde budskabet, hvorfor tror du at tegneserien er lavet som den er, hvilke følelser kommer til udtryk, hvilken stemning, glæde, uhygge, angst, kaos, rædsel, osv. Hvad går i gen på tegningerne.

11. Symbolikken i billedet, er der særlige symbolske ting, der er stemning skabende? Hvordan er fortolkning mellem afsender og modtager ville alle kunne forstå det og tænke det samme børn og voksne osv. Passer det til målgruppen eller der flere målgrupper? Hvilke følelser har afsender i billedet?

12. Din vurdering af billedet, fik du det optimale ud af det fik afsenderen sit budskab ud med billedet, kunne det have set andeledes ud hvordan?  Er det en typisk tegneserie? Hvilke samfundsgrupper er det til?

13. Hvad konkludere du af din analysering, hvad er din konklusion?