Romanen ligner på mange måder novellen, bare i længere udgave. Derfor minder analysemodellen om novellen om romanen.
1. Først
skal finde titlen på romanen, og evt. En undertitel hvis der er sådan en.
Derefter skal du finde gode informationer om forfatteren der har skrevet
romanen, helst nogle oplysninger man kan bruge. Evt. Også hvor du har fundet
romanen, hvordan du har hørt om den.
2. Nu
skal du finde ud af hvornår romanen er lavet, altså hvilken tid også, og også
første gang blev udgivet i forskellige formater, og evt. hvilke der findes.
3. Du
skal komme ind på hvilken genre romanen er! Også hvor mange, måske er det en
blanding eller er det kun en hovedgenre.
4. Du
skal give et resume, med intro, begyndelsen, præsentation af person,
persongalleri, og personkarakteristiks hvem er gode og onde i historien hvem
udretter store en mindre ting der betyder noget osv. Spændings kurven skal op,
man skal vide hvad sker, konflikter sker, konflikter bliver løst og hvordan? En
afslutning, som ud toner resumeet på novellen, og til sidst en morale til
historien.
5. Find
ud af hvilken fortæller det er, er det første eller en tredjeperson fortæller?
I hvilken tid er den fortalt, nutid datid? Hvilken virkning har det på
historien? Er fortælleren troværdig eller er du uenig i nogle ting?
6. Stilleje,
altså sprog udtaler de i historien hinanden som, ham der manden, lavt, manden,
mellem, eller herren som er i et højere stileje og et finere sprog.
7. Tid,
sted og miljø, hvilket årstal er romanen, og også sæson. Hvor foregår romanen
henne? Hvor i et land, i en by, landet, rent geografisk? Hvordan er miljøet, i
samfundet i romanen, lydene, sproget, kultur, boliger, økonomi, natur,
materialer, mennesker osv.
8. Persongalleri
og personkarakteristiks. Hvem er med i historien? Hovedroller og biroller? Hvad
er deres relationer til hinanden?
9. Tema,
under og hovedtemaer, hvilke og er der kun et specielt.
Bruger forfatteren nogle
specielle virkemidler der virker godt på historien? Nogle sammenligninger,
metafore, ironi, underdrivelse, overdrivelse, symboler og noget sjæleligt?
Nogle er af disse ting?
10. De
problemer der forekommer i romanen hvordan bliver de behandlet, er det
personerne der er problemet, eller hvad er der er problemet? Bliver de løst? Og
af hvem, hvordan vil det se ud i fremtiden? Tænk over hovedpersonernes valg i
romanen, en god idé at tage nogle ud og analysere dem. Var valget godt? Hvorfor
tror du at valget udfolder som det gør i historien?
11. Hvordan
er kommunikationen mellem forfatteren og dig? Har han ramt den målgruppe han
ville ramme, ramte han dig? Hvilke
følelser har han i romanen? Er der nogle forfatteren holder med i historien,
hans ynglings, nogle han måske afspejler sig selv med?
12. Budskabet,
moralen i historien? Fortolkning, hvad kan du lære af budskabet, tror du alle
tænker det samme som dig?
13. Er
titel god til teksten, passer det sammen, er den for afslørende, eller gør den
historien spændene?
14. Perspektiver,
sammenlign med andre romaner evt. Sammenlign med nutiden, noget tilfælles eller
anderledes?
15. Til
sidst skal du finde ud af hvordan romanen er som helhed, hvad har noget frem
til ved at læse den? Hvad kan du konkludere af din analyse? Hvad er din egen
mening om romanen?
KORTFILM ANALYSE:
KORTFILM ANALYSE:
1. Se filmen – find derefter ud af
hvilken genre det er.
2. Se på filmen – hvor lang er
spilletiden, handlings tiden(Hvor lang tid filmen varer over, fx en dag)
3. Personer – hvem er hovedrolle(r),
biroller, instruktør osv.
4. Filmens gang – hvilke
forhindringer er der for hovedpersonen? Har han/hun et mål? Hvis ja, beskriv!
5. Slutningen – hvad slutter filmen
med? Hvad var pointen i filmen?
6. Filmens tema – hvad er filmens
tema og hvordan hænger handlingen og titlen sammen med temaet?
7. Vurder – hvad synes du om filmen?
8. Kommentér – skriv en kort
kommentar om hvad du synes var det vigtige i filmen efter din mening
9. Husk – har du set andre film som
denne?
10. Målgruppe – hvem kunne efter din
mening have glæde af at se filmen?
DIGT ANALYSE:
1. Læs digtet – Find ud af hvor
mange personer der er i, og hvad tid og hvilket sted det forgår.
2. I digte er der ofte et ’jeg’ der
skriver om at have set, oplevet eller følt/føler noget. Find ud af hvad
vedkommende gør ved sit eventuelle problem. Hvis det er kærlighedssorger,
opsøger han/hun sin kærlighed eller gemmer han/hun sig?
3. Udvikling i digtet – fra forår
til efterår, fra mislykkedes til lykkedes eller omvendt, fra ude til ind, osv.
Find ud af hvad der sker i digtet!
4. Læs digtet igen – er der noget
der gentages? Hvis ja, forklar hvad det er, hvorfor du tror det gentages og
hvad effekt det har.
5. Læs digtet igen – se nu efter
metaforer, sammenligninger og symboler. Hvis du finder nogen, forklar så hvad
de betyder.
6. Fortolkning – Handler digtet om
noget ’større’ end det ellers giver udtryk for? Et eksempel kunne være om en
flok mus der lider under hungersnød og umiddelbart er det jo lige meget at mus
lider under hungersnød, men i virkeligheden kan det handler om mennesker. Det
er det du nu skal gå ind og fortolke.
7. Husk hvad du læste – kunne du
lide det? Forklar hvad du eventuelt kunne/ ikke kunne lide.
8. Find ud af hvilken tidsperiode
det kommer fra. Det står måske i den digte samling du har læst digtet i eller
du kan gøre brug af diverse søgemaskiner: Google!
REKLAME ANALYSE:
1. Reklamerne dropper ind igennem
brevsprækken - Hvad er det første du ser? Hvad er iøjefaldende?
2. Se på siderne i reklameavisen –
hvor meget tekst er der, hvor meget fylder det, og hvilken tekst er sat mest i
fokus?
Får teksten dig til at læse en bestemt
retning, eventuelt mod produktet der reklameres for?
Oplyser den eventuelle tekst nok i forhold
til hvad du havde forventet at få af vide?
3. Billederne – Hvad ser du på hvert
enkelt? Beskriv.
4. Målgruppen – Hvem er reklamen
henvendt til, familiefædre, teenagere eller karrierekvinder? Hvad prøver den at
få os til, fx købe en ny mobil eller bare skifte selskab eller abonnement?
5. Vurdering – Er reklamen god? Får
den dig overbevist medhensyn til tilbud/pris og kvalitet?
NOVELLE ANALYSE:
Det er
vigtigt at du først starter med at nævne kort at dette er en novelle, hvilken
forfatter der har skrevet den, og årstallet for dets udgivelse.
Derefter
når du til punkt et.
1. Når du
har læst novellen skal du give et handlingsreferat, og finde ud af hvordan det
passer til novellens titel.
2. Hvordan
er novellen opbygget? Hvordan bliver du som læser ført ind og ud af novellen,
hvordan er dets afrunding og start? Hvilke virkninger har det, og er der evt.
Nogle handlinger der står over for hinanden?
3. Hvilken
person er fortælleren? Jeg person, 3 person? Hvilke virkninger har det på
læseren?
4. Lav
personbeskrivelse af personerne i historien: alder, udseende, væremåde, tanker,
opførsel, interesser måske hvad hun/han laver i sin fritid, sprog. Med de
vigtigste af personerne altså hovedpersonerne er det en god idé at beskrive
forholdet imellem dem.
5. Nu er
det blevet tid til at beskrive miljøet og tiden. Hvilke indflydelser har disse
to ting på personerne i novellen? Hvor sker det meste af handlingen henne, hvor
lang tid foregår novellen over(dage, uger, timer?) Er der flash backs som gør
tiden længere?
6. Hvilket
sprog taler de i historien? Slang sprog, pænt og fint, gammeldags, arbejdersprog,
ghettosprog, hverdagssprog, billedsprog, en masse gentagelser? Af det sprog de
taler, hvilken effekt skaber det på novellen?
7. Hvilket
tema? Evt. flere temaer, og hovedtemaer har novellen? Kærlighed, venskab, had, kriminalitet,
livet, utroskab osv. Interesser hovedtemaet dig som person, og hvordan passer
det tema ind i den dag vi har i dag?
8. Hvad er
budskabet, hvad vil forfatteren med novellen?
Belyse et emne, provokere os, fjerne nogle af de mange fordomme vi
mennesker har? Overraske os på høj plan, give os til at tænke på livet, give os
nogen vi kan se os selv i øjnene med. Hvilke personer er novellen til? Og kunne
den godt have fundet sted for 10 år eller 20 siden eller frem, eller er det for
moderne eller gammeldags?
9. Til
sidst skal du perspektivere. Med andre, med emnet, din mening, en sammenligning
med i dag, prøver og trække det ud på det vi har i samfundet i dag, noget andet
du har læst, samling med det.
TEGNESERIE ANALYSE:
De mest normale tegneserier er op til 10 sider, og hvis
er det en meget kompliceret proces at gennemgå. Denne her model jeg har lavet, er
lavet til den til højst 10 sider, som nok også ville være den mest normale at
få til eksamen.
1. Find ud
at hvilken genre det er, er det blot et billede eller en hel tegneserie? Er det
noget humoristisk i den, noget hverdagsliv, noget man gør, superhelte,
overnaturlige ting, noget politisk, eller provokerende, også hvilket slags
billede det er, en tegning eller tegneserie, et redigeret billede,
landskabsbillede, graffiti billede, noget fra medie verdenen, arkitektur evt.
Hvilken stilart er det? Manga, Manwha, Fabel, underground, Hentai?
2. Hvad er
titel på tegneserien, og hvordan passer den til?
Hvem er forfatteren på digtet, hvordan er hans hverdags
liv, hvad laver han normalt, hvem er forlag, KUNSTNER, osv.
3. Hvor
kan man finde tegneserien? På en hjemmeside, i en serie, magasin, avis,
ugeblad, dagblad.
4. Hvilken
tid er tegneserien fra og passer den sammen med den tid?
Hvilke tegneredskaber kan man se at kunstneren har gjort
godt af, graffiti, maling, pensler, blyant, kridt, olie, kul, tusch,
viskelæder, tablet, marker osv. Også billede teknikken, er det beskåret, et
fotografi, maleri, tegning, akvarel osv.
5. Kompositionen,
hvordan er det placeret i forhold til hinanden, midt, baggrund, foran, bagved
sov, perspektiver, nær Close up, panorama, osv. Rammer, bølger. I siden, i det gyldne snit? Er der nogle bevægelser eller
linjer i billedet der dominerende for sammenhængen? Linjer, lodrette vandrette,
synsvinkel med linjer osv. Kan man se tegneserien i flere dimensioner, fra lys
skygge farver, overlapninger osv.
6. Hvilke
farver bruges der i tegneserien? Lyse glade farver, mørke, kolde, varme, harmoniske farver? Lyset i billedet, naturligt, placering,
mængde hårdt eller blødt lys, skyggernes virkning.
7. Miljøet
i billedet, samfundet, kultur, bolig huse, lyde, lugte, natur, mennesker,
historisk tid og år, dato og sådan noget. Ord og ordklasser, mange tillægsord,
udsagnsord, slang sprog, ghetto sprog, gammel dags, rigs dansk osv.
8. Nu er
det tid til at lave et persongalleri, hvilke personer er med, biroller
hovedroller beskriv dem osv. Hvilke betydninger de har for forløbet,
virkemidler, sort hvid skygger, mystiske gemte personer osv.
9. Er der
problemer eller konflikter i tegneserien, bliver det løst, hvilke slags
problemer er det, hvordan løses de, hvordan ser det ud i fremtiden, hvilke valg
tager personerne i historien, du kan udplukke nogle personer og analysere dem.
Hvordan påvirker de enten gode eller dårlige valg de medvirkende i historien.
Giv bud på at valget udfolder sig som det gør.
10. Nu skal
du fortolke og finde budskabet, hvorfor tror du at tegneserien er lavet som den
er, hvilke følelser kommer til udtryk, hvilken stemning, glæde, uhygge, angst,
kaos, rædsel, osv. Hvad går i gen på tegningerne.
11. Symbolikken
i billedet, er der særlige symbolske ting, der er stemning skabende? Hvordan er
fortolkning mellem afsender og modtager ville alle kunne forstå det og tænke
det samme børn og voksne osv. Passer det til målgruppen eller der flere
målgrupper? Hvilke følelser har afsender i billedet?
12. Din
vurdering af billedet, fik du det optimale ud af det fik afsenderen sit budskab
ud med billedet, kunne det have set andeledes ud hvordan? Er det en typisk tegneserie? Hvilke
samfundsgrupper er det til?
13. Hvad
konkludere du af din analysering, hvad er din konklusion?